Επικοινωνία και πολιτική

Χωρίς να είχα εξαρχής την διάθεση να γράψω ένα κείμενο που αφορά την αλληλεπίδραση της επικοινωνίας με την πολιτική, παρακολούθησα ένα σεμινάριο πάνω στην συμβατική μεθοδολογία του ρόλου της επικοινωνίας μέσα στην πολιτική. Καλώς ή κακώς μέσα από συμπεράσματα κατάφερα να συλλέξω πληροφορίες σχετικά με το πως ξεδιπλώνεται το τεχνικό μέρος της αστικής επικοινωνίας καθώς και να καταφύγω στο ποιο ουσιαστικό συμπέρασμα που είναι το πόσο επίκαιρο γίνεται το ζήτημα ζεύξης επικοινωνίας και πολιτικής, κοντολογίς της επικοινωνιακής πολιτικής που παρασιτίζει την ουσία.

 

Καταρχάς αναρωτήθηκα αν παρακολουθώ μια συζήτηση πάνω στον ρόλο της επικοινωνίας στην κοινωνία σήμερα ή αν παρακολουθώ μια διαφημιστική εταιρεία αξιολόγησης των πελατών της και προώθησης του προϊόντος της. Όταν μάλιστα αυτή η συζήτηση αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση η εταιρεία δια αντιπροσώπου είχε συγκεκριμένο πελατολόγιο “δημότες” και συγκεκριμένο προιόν, «δημοτικό άρχοντα». Όταν μάλιστα άκουσα το περίφημο, «αυτή είναι επιστήμη«, αναρωτήθηκα τι κάνω ο ίδιος λάθος. Διαβάζω ανάποδα; Δίνονται διαφορετικές ερμηνείες πάνω στον όρο επιστήμη;

Γνώριζα μέχρι πρότινος ότι ο όρος επιστήμη έρχεται να περιγράψει την τεκμηριωμένη γνώση, δηλαδή να αποδείξει ότι εγώ αυτή τι στιγμή πληκτρολογώ, να αμφισβητήσει την φαινομενική ανάλυση ότι αυτό είναι ένα άρθρο αλλά να μας πει ότι αποτελείται από λέξεις-φράσεις κλπ.

Η επιστήμη όμως είναι γνωστό ότι συμπλέει συχνά με τον κομφορμισμό της καπιταλιστικής κανονικότητας και συχνά δεν μπορεί να δηλώσει ανεξάρτητη πιεζόμενη από τις ελίτ που την ελέγχουν. Κανείς όμως δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι η επιστήμη δεν είναι προοδευτική, δεν συνεπάγεται την μανιακή έρευνα του καινοτόμου, δεν έχει εξελικτική τροπή, ανεξάρτητα του ποιος καρπώνεται το αποτέλεσμα. Τι γίνεται όμως όταν μια ανάλυση είναι τόσο φονταμενταλιστική ξεπερνώντας τα όρια της λογικής και αγγίζοντας της ιδεοληψία των ισλαμιστών. Δηλαδή της τάσης υπεράσπισης μιας συμβατικότητας , μη αναγνωρίζοντας την πραγματικότητα, δηλαδή την επιστήμη. Κάθε τέτοια ανάλυση απλά είναι μια τεχνοκρατική αντίληψη της κοινωνικής διάρθρωσης.

Εξηγούμαι επί του προκείμενου. Ο αναλυτής εμπειρικά ανέλυε με ενδιαφέρον τρόπο, τον τρόπο δημαγωγίας των πολιτών. Τον τρόπο με τον οποίο απορροφούν τις ψήφους τους οι τοπικοί άρχοντες. Αναφέρω μερικά παραδείγματα. Ένας δήμαρχος είναι καταπληκτικός στον τρόπο επικοινωνίας αλλά δεν είναι καθόλου απλώς στον τρόπο που εκφράζεται ενώ ταυτόχρονα είναι κλεισμένος στο γραφείου του. Βάση του κώδικα επικοινωνίας του αναλυτή αυτός ο άνθρωπος ύστερα από δική του παρότρυνση (του αναλυτή) βγήκε με προεκλογική αφίσα στην ύπαιθρο, με λαική ενδυμασία και παραδοσιακή έκφραση προσώπου. Σαν αποτέλεσμα μια σειράς παραδειγμάτων που έφερε, συμπλήρωνε. Γι αυτό όσοι από εδώ μέσα θέλετε να γίνετε δημοτικοί άρχοντες να θυμάστε ότι “προωθούμε τα πλεονεκτήματα” και “προστατεύουμε τα μειονεκτήματα μας”. Μετά από όλο αυτό το σεμινάριο είχα πολλά ερωτήματα που θα προσπαθήσω να τα επικαιροποιήσω.

1) Εγώ είμαι κοντός! Αν χρησιμοποιήσω την παραπάνω μεθοδολογία της κοινωνικής αναγνώρισης θα πρέπει να ψηλώσω με ξυλοπόδαρα σε κάποια προεκλογική αφίσα. Αλλά δυστυχώς ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας ψηφίζει Χρυσή Αυγή. Άρα είμαι δοσμένος σε μια φαύλη ματαιότητα. Παράλληλα θα προσποιηθώ ότι είμαι κάτι άλλο από αυτό που είμαι.

2) Ο ΣΥΡΙΖΑ αγγίζει δημοσκοπικά το 20+% στις εθνικές εκλογές. Με την σύμφωνη λογική του αναλυτή το στοιχείο που με διαφοροποίησε (σαν ΣΥΡΙΖΑ) από το αστικό μπλοκ, είναι το αντιμνημόνιο. Αλλά και η Χ.Α και οι ΑΝΕΛ δεν στηρίζονται πάνω σε αυτό; Γιατί έχουν αυτά τα ποσοστά;

Ακόμη και ένας αναλυτής της σειράς μου θα μπορούσε να χαρακτηρίσει το σεμινάριο μια σκουριασμένη μεθόδευση για την διόγκωση της εκλογικής πελατείας. Κάνοντας τον κόσμο, άβουλο και κινούμενο σαν μια χειραγωγημένη μάζα που είναι εύκολη να την δημαγωγήσουμε με πολιτικές τρίπλες. Προς στο σύνολο λοιπόν των αστών αναλυτών της πραγματικότητας, απαντούμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχτισε κανένα χώρο στηριζόμενο σε μια επικοινωνιακή μεθοδολογία, αλλά διότι έκανε κτήμα της η κοινωνία ένα μεγάλο μέρος της φιλοσοφίας της αριστεράς και την ανάγκη της αντίστασης στην καπιταλιστική βαρβαρότητα. Όσο λοιπόν προσπαθούν να οδηγούν του πολίτες σε μια δυναμική σχέση προβατοποίησης, εμείς πρέπει να απαντούμε ότι επιστήμη είναι να σπάσεις την συμβατική ανάλυση της αστικής δεοντολογίας, να μεταλαμπαδεύεις κριτική σκέψη στον πολίτη και όχι να χτίζεις προφίλ και αρεσκείες τύπου life style. Με την παραπάνω λογική θα πρέπει να εφαρμόζαμε την ελαστικότητα σε κάθε δήμο να βάζαμε το άτομο της καιροσκοπίας, περιθωριοποιώντας την ικανότητα για μια ουσιαστική κοινωνική πολιτική προσφορά. Θα έπρεπε λοιπόν να εντάσσουμε κόσμο ανάλογα με τις αναλύσεις των αστών ερευνητών. Αν αύριο δεν έχει πέραση ο Τσίπρας πρέπει να βρούμε άλλον ανάλογα με το ρεύμα. Είναι τόσο λεπτές ισορροπίες, αλλά και τόσο σημαντικό να καταλάβουμε ότι στον βωμό της επικοινωνιακής πολιτικής που κυριαρχεί χάνουμε την δυνατότητα να αντιστρέψουμε καταστάσεις και αντιλήψεις.

Τέλος απαντώντας σε μια συντρόφισσα, που έκανε την οξυδερκής ερώτηση. Εγώ σαν πολίτης τι πρέπει να κάνω; Tης απαντώ από εδώ. Απολύτως τίποτα , απλά να έχεις αντοχές στα ψεύδη και να αποπολιτικοποιθείς εγκαίρως για να αγοράζεις το προιόν που διαφημίστηκε καλύτερα, ανεξάρτητα της αξίας χρήσης του.

Σε αντίθεση με της κανονιστική μεθοδολογία της επικοινωνίας της προσωπολατρικής θέσης εκείνης που λέει. Προώθησε τα πλεονεκτήματα σου και προστάτεψε τα μειονεκτήματα σου. Εμείς πρέπει να προτάξουμε με ειλικρίνεια και τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα, ώστε επιτέλους ο κόσμος να ωριμάσει και να μάθει τι ψηφίζει.

 Υ.Σ :Δεν σας είπα.“Βρήκα τον τέλειο πρωθυπουργό – προιόν να προωθήσω. Επειδή ο Σαμαράς είναι μεγάλος σε ηλικία θα βρω κάποιον νέο, επειδή ο Κουβέλης είναι ευγενικής καταγωγής, θα βρω έναν αθυρόστομο ναυτεργάτη. Επειδή ο Βενιζέλος είναι εύσωμος θα βρω κάποιον κοκαλιάρη. Όλα αυτά θα με οδηγήσουν στο ιδανικό πακέτο προσωποποίησης της ιδανικής διακυβέρνησης της χώρας αφήνοντας κάποιους γραφικούς να μιλούν για ιδέες και ιδανικά!

 

Το σεμινάριο διοργανώθηκε από σύντροφο μου στον ΣΥΡΙΖΑ!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s