Οι νέες ταινίες, του Στράτου Κερσανίδη

Άρωμα ρετρό έχει η τρέχουσα κινηματογραφική εβδομάδα καθώς οι σινεφίλ έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν ταινίες του Μαξ Λίντερ και των αδελφών Μαρξ.

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΞ ΛΙΝΤΕΡ
Σκηνοθεσία:
 Μαξ Λίντερ
Πρωταγωνιστούν:  Μαξ Λίντερ, Βίλμα Μπάνι, Κουρτ Κάσναρ, Λουσί Ντ’Ορντέλ, Ζορζ Γκορμπί, Μορίς Σεβαλιέ

Γεννήθηκε το 1883 στο Παρίσι ως Γκαμπριέλ Μαξιμιλιάν Λεβιέλ και θεωρείται –όχι αδίκως- ως ένας από τους κορυφαίους κωμικούς όλων των εποχών. Έγινε γνωστός με το καλλιτεχνικό του ψευδώνυμο Μαξ Λίντερ, ο μέγας Τσάρλι Τσάπλιν το θεωρούσε δάσκαλό του και ο Λίντερ ήταν κατά κανόνα ο άνθρωπος που έγραφε τα σενάρια του Τσάπλιν και μερικές φορές τον σκηνοθέτησε.

Ξεκίνησε ως ταχυδακτυλουργός και ηθοποιός στο θέατρο και το 1905 έκανε την πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο. Ο ίδιος ο Μαξ Λίντερ είπε για την πρώτη του εμφάνιση: « Ένα συμπαθητικό παιδί, ό Λουίς Γκασνιέρ, πού είναι σήμερα σκηνοθέτης στην Aμερική, έρχεται μια μέρα μου λέει, ‘Θέλεις να κάνεις κινηματογράφο;’, ‘Τί είναι αυτό;’ τον ρωτάω. ‘Κάτι σαν το θέατρο, με τη μικρή διαφορά ότι παίζεις μπροστά σ’ ένα μηχάνημα. Έρχεσαι, κάνεις την πλάκα σου και θα πάρεις και είκοσι φράγκα. Ντύσου καλά: ημίψηλο, γάντια, διαμαντικό, βερνίκι. Δεν ξέρω ακριβώς τί θα κάνεις αλλά είναι πολύ πιθανό ότι θα πρόκειται για ένα νεαρό κοσμοπολίτη πού θα φλερτάρει μια κοπέλα’».

Έτσι εγεννήθη ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Μαξ Λίντερ, ο οποίος στη συνέχεια οικοδόμησε τον πρώτο κινηματογραφικό ήρωα. Αυτός ήταν ένας τύπος δανδή, με σκούρα μαύρα μαλλιά, κατάλευκα δόντια, λεπτό μουστάκι, κομψό ντύσιμο, λεπτές κινήσεις, γαλατική ευγένεια, ημίψηλο, μπαστούνι, φράκο και ριγέ παντελόνι.

Ο Λίντερ, εκτός από το χαρακτήρα του Μαξ, απελευθερώθηκε από τα «δεσμά» της χοντρής πλάνας με τις τουρτομαχίες, τα κυνηγητά και τα συναφή. Επί πλέον απέφυγε όσο ήταν δυνατόν τα εφέ δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στους χαρακτήρες και την ψυχολογική τους προσέγγιση. Μπορούμε να πούμε πως επηρεασμένος από το θέατρο μπουλβάρ εμπλούτισε τον κινηματογράφο με αυτήν την αντίληψη.

Ο χαρακτήρας του Μαξ ήταν ένας αριστοκράτης, λίγο μπεκρής, ζαμανφουτίστας, καυχησιάρης, με πολύ κακή σχέση με το χρήμα και πάνω απ’ όλα, καλόκαρδος. Ο Μαξ ήταν ένας τζέντλεμαν, η παρουσία του ήταν γεμάτη χάρη και ως λάτρης του ωραίου φύλου τραβούσε τα πάνδεινα από τις γυναίκες υπομένοντάς τα όμως με καρτερία και ευγένεια.

Στην ταινία «100 χρόνια Μαξ Λίντερ», που προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν 110 λεπτά κινηματογραφικής μαγείας με μία επιλογή από τις πιο χαρακτηριστικές μικρού μήκους ταινίες του.

Σύμφωνα με τους ιστορικούς του κινηματογράφου, ο Μαξ Λίντερ ήταν ο πρώτος διεθνής σταρ του σινεμά. Σε πρώιμο σημείο της καριέρας του, ενώ οι ταινίες του ήταν ακόμα βωβές, ο Λίντερ ανακάλυψε τη σημασία της μουσικής επένδυσης, προκειμένου να δημιουργήσει την τέλεια ατμόσφαιρα στο κοινό. Έστελνε συχνά σημειώσεις με τη μουσική που θεωρούσε κατάλληλη για τις ταινίες του. Οι συνθέσεις ήταν διασκεδαστικές, δραματικές και ρομαντικές.

Έχει πρωταγωνιστήσει σε 212 ταινίες, έχει σκηνοθετήσει 102, έχει γράψει 99 σενάρια ενώ σε δύο ταινίες του έκανε την παραγωγή.

Μια νύχτα στην όπερα
Α Night at the Opera
Σκηνοθεσία:
 Σαμ Γουντ
Πρωταγωνιστούν: Γκράουτσο, Τσίκο και Χάρπο Μαρξ, Κίτι Κάρλαϊλ, Αλαν Τζόουνς, Μάργκαρετ Ντιμόντ.

Ο Γκράουτσο, ο Τσίκο και ο Χάρπο, αυτές οι χαρακτηριστικές φιγούρες της σουρεαλιστικής κωμωδίας που πρόσφεραν απλόχερα το γέλιο σε εκατομμύρια θεατές σε ολόκληρο τον κόσμο, «επανακάμπτουν» με την επανέκδοση της κλασικής –και μιας από τις καλύτερές τους- ταινίες. «Μια νύχτα στην Όπερα» (A night at the Opera).

Εδώ ο Γκράουτσο ερμηνεύει τον Ότις Ντρίφτγουντ. Ο εν λόγω Ντρίφτγουντ προσπαθεί να πείσει μία πλούσια κυρία ονόματι Κλέιπουλ Ντιμόντ να επενδύσει χρήματα σε μια όπερα. Την ίδια στιγμή ο Τομάσο, που τον ερμηνεύαι ο Χάρπο και ο Φιορέλο, που ερμηνεύει ο Τσίκο, προσπαθούν να πείσουν τον Ότις να προσλάβει στην όπερα ένα ζευγάρι νεαρών τραγουδιστών στη θέση ενός ιταλού τενόρου.

Αυτό είναι πάνω κάτω το στόρι μόνο που από μόνο του δε λέει τίποτα αφού όλη η ουσία βρίσκεται στην εξέλιξη, στη δράση της ταινίας η οποία αποτελεί την αποθέωση του σουρεαλισμού και του ανατρεπτικού χιούμορ. Οι αδελφοί Μαρξ δε σέβονται τίποτα. Ισοπεδώνουν τα πάντα με έναν δαιμονικά τρελό ρυθμό. Το δε φινάλε είναι εξοντωτικά αστείο όταν οι τρεις Μαρξ αναστατώνουν στην κυριολεξία την Όπερα με αλλεπάλληλα γκαγκ που προσφέρουν τρελό γέλιο μέσα από κυριολεκτικά ανεξέλεγκτες καταστάσεις.

Τι να πει κάποιος για την ταινία και πώς να τη χαρακτηρίσει. Πρόκειται για μια κωμωδία η οποία κονιορτοποιεί τις συμβάσεις, δεν αφήνει τίποτε όρθιο, γελοιοποιεί τα πάντα. Και ως τούτου ορθώς το χιούμορ των αδελφών Μαρξ χαρακτηρίζεται ως «αναρχικό», αφού δε συμβιβάζεται με το κοινωνικό στάτους και τη μυθοπλασία του αμερικάνικου ονείρου.

Η ταινία «Μια νύχτα στην Όπερα», γυρίστηκε το 1935 και είναι η έκτη από τις 13 ταινίες των αδελφών Μαρξ. Επί πλέον, μαζί με τη «Σούπα από πάπια» (Duck soup) θεωρείται μία από τις καλύτερές τους.

Υπάρχει ένα λογοπαίγνιο αναφορικά με τους Μαρξ που λέει πως ήταν τέσσερις, αλλά έμεινα τρεις, οι εξής δύο: ο Γκράουτσο! Ο Γκράουτσο με μουστάκι, σβησμένο πούρο και πολυλογάς, είναι το «πρώτο βιολί» των αδελφών. Αντίθετα ο Χάρπο, με τη ξανθιά περούκα, είναι εντελώς αμίλητος. Ο Τσίκο είναι ο αλητάκος, ο μποέμ που αγαπά τον ιππόδρομο και τα τυχερά παιχνίδια. Τέλος, ο Ζέπο, εγκατέλειψε νωρίς αποθαρρυμένος από την κακή υποδοχή που του έκαναν οι κριτικοί.

Την ταινία σκηνοθέτησε ο Σαμ Γουντ, ο οποίος γύρισε στο Χόλιγουντ 35 βουβές και πάνω από 100 ομιλούσες ταινίες. Για τους αδελφούς Μαρξ σκηνοθέτησε ακόμη την ταινία «Ένα σκάνδαλό στις κούρσες» (A day at the races), το 1937.

Ιδιαίτερες Αδυναμίες
Two Mothers / The Grandmothers
Σκηνοθεσία:
 Αν Φοντέν
Πρωταγωνιστούν: Ναόμι Γουότς, Ρόμπιν Ράιτ

Η Ροζ και η Λιλ είναι παιδικές φίλες. Έχουν μεγαλώσει μαζί, έχουν τα ίδια βιώματα και τις ίδιες συνήθειες. Η ιδιαίτερη σχέση τους επιδρά και στους έφηβους γιους τους οι οποίοι δένονται κι αυτοί με δυνατή φιλία η οποία δυναμώνει όταν ο Ίαν χάνει τον πατέρα του σε αυτοκινητικό δυστύχημα. Εκείνο όμως το καλοκαίρι συναισθήματα κρυμμένα έρχονται στην επιφάνεια και ισορροπίες ανατρέπονται και τα δεδομένα αλλάζουν.

Spitfire: Back to Zero
Σκηνοθεσία:
 Βαγγέλη Ρήγα

H συγκλονιστική ιστορία ενός από τα καλύτερα ελληνικά χέβι μέταλ συγκροτήματα, που είχε την ατυχία ο αρχικός τραγουδιστής του, Ντίνος Κωστάκης, να τραυματιστεί σοβαρά και να απομακρυνθεί οριστικά από το τραγούδι. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει μία συνάντηση ανθρώπων που δεν είχαν βρεθεί για πάνω από 15 χρόνια. Μνήμες, διαφωνίες, συγκρούσεις. Γιατί1; Την απάντηση δίνει η φωνή που σώπασε, ο Ντίνος Κωστάκης.

The Hangover, Part III
Σκηνοθεσία: Τοντ Φίλιπς
Πρωταγωνιστούν: Ζακ Γαλιφιανάκης, Μπράντλεϊ Κουπερ, Εντ Χελμς, Κεν Τζέονγκ, Χέδερ Γκράχαμ, Τζάστιν Μπάρθα, Τζον Γκούντμαν

Οι κωμικές καταστάσεις συνεχίζονται σε Τρίτη συνέχεια με τον Τζον Γαλιφιανάκις στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

 

http://www.alterthess.gr/content/oi-nees-tainies-toy-stratoy-kersanidi-14

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s