Η Εξέγερση των κόκκινων δέντρων

Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε κάτι πολύ περισσότερο από μια σουηδική σφαίρα και ένα οικοδομικό έργο σε πάρκο. Παρατηρούμε μια ακόμη εξέγερση των καταπιεσμένων, μια εξέγερση που είναι δίκαιη και έχει συνέχεια , όπως αυτή ξεκίνησε από την Ελλάδα το 2008 και όχι από την Τουρκία του 2013. Πρέπει να ταξιδέψουμε αρκετά πίσω για να περιγράψουμε την εξέγερση που απλώνεται στην Ευρώπη της λιτότητας και της ταξικής έντασης και αμφισβητεί το κυρίαρχο νεοφιλελεύθερο μοντέλο της βάρβαρης Ευρώπης του κεφαλαίου.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι όλα τα επιμέρους ιδιαίτερα οικονομικά εγχώρια καθεστώτα απομυθοποιούνται ως προς την αφήγηση τους ότι είναι δίκαια και κοινωνικά ωφέλιμα. Από Βορρά ως Νότο η καταπίεση δεν διαφέρει ως προς την φύση της, αλλά διαφέρει ως προς την ένταση της. Οι χώρες του Βορρά, πράγματι έχουν έναν ποιο σκληρό οικονομικό σκελετό έναντι του υπερχρεωμένου Νότου, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι υπάρχουν χωρικά στρατόπεδα αλλά ότι τα οικονομικά κέντρα διαλέγουν τα «δόγματα σοκ» που θα εφαρμοστούν ώστε κάποιες φορές χώρες να ζουν εν μέρη αξιοπρεπώς και κάποιες άλλες μέσα στη φτώχεια. Θυμηθείτε την Γερμανία του 2000 και την κρίση που πέρασε προσωρινά και μεταβίβασε ο καπιταλισμός σε άλλα κράτη ως είθισται. Η καπιταλιστική κρίση δεν ξεπερνιέται έτσι, απλά μεταβιβάζεται από την Αργεντινή και τον Ισημερινό, στην Ελλάδα και την Ισπανία.

Η Εξέγερση της Σουηδίας σε σχέση με την εξέγερση στην Τουρκία μπορούν να περιγράψουν μέσω της κοινωνικής τους αντίφασης ότι το πρόβλημα είναι η παγκόσμια κυριαρχία του 99% έναντι του 1%. Στην Σουηδία του εκσυγχρονισμού και της προτεσταντικής ηθικής ο νόμος του ισχυρού είναι η τεχνική αντίληψη αντιμετώπισης μιας εξέγερσης. Τρανό παράδειγμα ήταν ότι όταν οι ταραχές στο παραμελημένο προάστιο Husby της Στοκχόλμης απλώθηκαν και εντάθηκαν, τα κοινωνικά αίτια αυτής δεν αναζητήθηκαν αλλά αντίθετα αυξήθηκε η αστυνόμευση και η καταστολή των εξεγερμένων. Το γνωστό δόγμα της αποθαμένης Μάργκαρετ του βούρδουλα εναντίον όσων αντιστέκονται. Τα συνδικάτα μέσω τραπεζικών εγγυήσεων μετέτρεψαν τους εργάτες σε ελεύθερους επαγγελματίες ωστόσο τα προβλήματα των περιθωριοποιημένων προαστίων έξω από τα μεγάλα αστικά κέντρα όπου διέμεναν κυρίως μετανάστες δεν επουλώθηκαν, αντίθετα αυξήθηκαν. Η δεύτερη γενιά μεταναστών αντιμετωπίζει μια περιστολή στο δικαίωμα ένταξης τους στην κοινωνία καθώς στην ολοκληρωτική παγκοσμιοποίηση οι βιομηχανίες προσαρμογής και γλωσσομάθειας των μεταναστών μεταφέρονται από χώρα σε χώρα και δημιουργείται ένα ποσοστό πολιτών χωρίς καμία μέριμνα και αφομοίωση στην κοινωνία, ο ΟΟΣΑ μαρτυρά ότι το 1/3 των νέων έως 29 ετών δεν σπουδάζουν, ούτε εργάζονται έξω από τη Στοκχόλμη με αποτέλεσμα μια σφαίρα της αστυνομίας να ξυπνήσει τον σιωπηλό κοινωνικό αυτοματισμό των καταπιεσμένων.

Στην Τουρκία ο νεοφιλελευθερισμός έχει κυριαρχίσει από τη δεκαετία του 80 με ρεπουμπλικανικό τύπου καθεστώς από τον Ερντογάν ο οποίος εξέφρασε τα κομμάτια της αστικής τάξης που δεν κατάφερναν να μαγειρέψουν ναι να πουλήσουν συνταγές. Ουσιαστικά το ΑΚΡ κατάφερε να εφαρμόσει ριζοσπαστικές νεοφιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις καλύπτοντας το κενό εκπροσώπησης της αστικής τάξης που είχε δημιουργηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Τα ποσοστά ανεργίας δεν μιεώθηκαν εξαιτίας μιας κοινωνικής επιτυχίας αλλά εξαιτίας μιας περαιτέρω κινεζοποίησης, δηλαδή μέσα από ιδιωτικοποιήσεις που προσέλαβαν εργατικό δυναμικό και απέδιδαν μικρούς μισθούς. Σε αντίθεση με την αστική δημοκρατία της Ευρώπης του Βορρά, η Τουρκία παρήγαγε ένα συντηρητισμό αντίστοιχο του ισλαμικού φρονήματος που προσπαθεί να πολιτικοποιήσει θέματα όπως οι εκτρώσεις και τα δικαιώματα των μειωνοτήτων, όπως των lgbtqi.

Και στις δύο χώρες σημαντικό είναι να διακρίνουμε ποιοί και πως εξεγέρθηκαν. Στην Σουηδία εξεγέρθηκαν οι μετανάστες και οι κοινωνικά απομονωμένες κατηγορίες, ενώ στην Τουρκία έχει επιτευχθεί μια μετωπική συνεργασία στον δρόμο από ακροαριστερούς μέχρι ακροδεξιούς. Αυτό συνεπάγεται ότι τα πολιτικά φρονήματα και αιτήματα διαφέρουν αλλά δίνεται η δυνατότητα στον βωμό της αντίστασης αυτά να εξαλειφθούν, όταν καρπώνεται ένα κοινό πλάνο για την αντιμετώπιση και ανατροπή ενός καθεστώτος. Η εξέγερση στην Τουρκία ξεπέρασε το οικοδομικό έργο και τα τετραγωνικά μέτρα πρασίνου που θα χαθούν και εκτινάχθηκε από το σημείο ανατροπής του καθεστώτος του Ερντογάν μέχρι και την απόρριψη του νεοφιλελευθερισμού στην βάση του. Αυτός αποτυπώνεται από τους πολίτες που εξεγέρθηκαν, οι μεν απολίτικοι και ακροδεξιοί που δεν θέλουν τον Ερντογάν και οι δε αριστεροί που απορρίπτουν την πολιτική του νεοφιλελευθερισμού. Όπως προείπα αυτό το διαμετρικό χάσμα κάμφθηκε όπως σημειώθηκε και στα του οίκου μας στις πλατείες του 2011 μεταξύ της πάνω και κάτω πλατείας στο σύνταγμα. Το ανησυχητικό λοιπόν πέραν της υπερήφανης εξέγερσης είναι αυτή «τι θα παράγει». Αν αυτή η εξέγερση δεν πάρει πάραυτα τα πολιτικά προοδευτικά χαρακτηριστικά για να χαράξουν μια σοσιαλιστική λύση που επανέρχεται σήμερα, μπορεί να σημάνει μια παραγωγή ακροδεξιού εξτρεμισμού και ενός δίπολου όπως αυτό πολιτικά χαρακτηρίζει την Ελλάδα του σήμερα. Αυτό είναι αποτέλεσμα της αποτυχίας του νεοφιλελευθερισμού και της αντίφασης που ο ίδιος ο καπιταλισμός οδηγείται.

Το σίγουρο είναι το ντόμινο εξεγέρσεων στην Ευρώπη και σύντομα στον κόσμο έχει ξεκινήσει και εμείς  οι ίδιοι λέμε «ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία μας χωρίζει μια θάλασσα, αλλά μας ενώνει η αξιοπρέπεια«. Σε κάθε εξέγερση αυτός πρέπει να είναι ο κοινός παρονομαστής, πρέπει να εκφράζουμε την αλληλεγγύη αλλά με έναν τρόπο που θα αναδεικνύει κάθε φορά την διεθνιστική ανάγκη για αλλαγή και την ταξικότητα του προβλήματος. Στόχος μας δεν μπορεί να είναι η άκριτη υποστήριξη των εξεγέρσεων αλλά η ενίσχυση και ταυτόχρονα πολιτικοποίηση του αιτήματος για αλλαγή.

 
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s